Zaledwie w cztery dni udało się zamontować dwa zwodzone przęsła mostu w Sobieszewie. Tym samym zakończyła się najtrudniejsza część budowy przeprawy. To pierwsza tego rodzaju operacja w Polsce, ponieważ most w Sobieszewie będzie konstrukcją o najdłuższej rozpiętości przęseł zwodzonych w kraju.
Barka z konstrukcją przypłynęła do Sobieszewa w czwartek, 12 lipca z Gdyni. Samą operację montażu rozpoczęliśmy w poniedziałek, 16 lipca. Polegała ona na nasuwaniu konstrukcji stalowej na ścianę przyczółka, podłączeniu hydrauliki, czyli głównych sterowników kierujących mostem, łożysk obrotowych i przeciwwagi.
Mimo wcześniejszych szacunków, wskazujących że operacja może potrwać około 2 tygodnie, montaż przęseł trwał zaledwie cztery dni. Czas prac uzależniony był od warunków pogodowych. Te okazały się sprzyjające. – Akcja przebiegła szybko i sprawnie, przęsła są już na swoim miejscu – informuje Piotr Czech, koordynator zadania z ramienia Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – Teraz pozostało nam zamontowanie siłowników obiektu i prace wykończeniowe. Pierwsze próby podniesienia przęseł przewidujemy na drugą połowę sierpnia.
W związku z tym na czas montażu siłowników i braku możliwości podniesienia przęseł, zamknięto tor wodny dla dużych jednostek. Będzie możliwe przepłynięcie łódek, kajaków i barek liczących nie więcej niż 5 metrów. W przypadku jednostek, które mieszczą się w tej górnej granicy wysokości, ich przepłynięcie będzie uzależnione również od poziomu wody. Zamknięcie szlaku dla dużych jednostek potrwa do 25 sierpnia.
To nie jedyne prace związane z mostem: – Obecnie będziemy dostosowywać infrastrukturę drogową, tak by dołączyć istniejący układ drogowy do obiektu – informuje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. – Gdy zakończą się prace z budową nowej przeprawy, stary most pontonowy zostanie rozebrany.
Most w Sobieszewie będzie przejezdny do końca września. Cała inwestycja potrwa natomiast do końca listopada. Otwarcie planowane jest w stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości, dlatego most będzie prawdopodobnie nosił nazwę Mostu Niepodległości, co zaproponował prezydent Paweł Adamowicz.
Most nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Od 1973 roku prowadzi tam most pontonowy. Nowy most zwodzony ma mieć 173 metry długości, ze skrzydłami – 181,5 m. Jego czas otwierana wyniesie zaledwie 150 sekund, co znacznie usprawni dojazd na Wyspę Sobieszewską. Koszt inwestycji to ponad 59 mln złotych, z czego niemal połowa pochodzi z dofinansowania Ministerstwa Infrastruktury.